Aanwezig: 2 bestuursleden (Jan Rot, secretaris/penningmeester en Chris de Saegher (jeugdleider) en 5 leden (Jaap de Berg, Jan Brink, Robin Mandersloot, Albert de Wit en Piet Zegers.
Afwezig met bericht: 2 bestuursleden (André Meester, voorzitter en Joop Dragstra, vice voorzitter) en 5 leden (Emil Aktas, Hans van Heems, Leendert Saarloos, Bryan Wijk, Niels v.d. Berg).
Afwezig zonder bericht: 6 leden (Kees Dekker, Jelle Groot, Paul van Haastert, Christiaan Molenaar, Roland van Soest, Bob de Wit).
Om 20.25 uur wordt de vergadering geopend door Chris, die de voorzittersrol deze avond vervult wegens afwezigheid van André en Joop. Beiden kampen met gezondheidsproblemen, die kort worden toegelicht. Het aantal opgekomen leden is gelijk aan dat van vorig jaar.
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
Secretaris deelt mee dat een aantal (bestuurs)leden heeft laten weten niet aanwezig te kunnen zijn. Zie boven.
De in de loop van het seizoen binnengekomen stukken – toernooiaankondigingen; competitie- en vergadernieuws van NHSB/KNSB; berichten van Zaanstad (voornamelijk van voor ons niet interessante uitnodigingen voor bijeenkomsten georganiseerd door het Sportbedrijf); enquêtes van het Mulierinstituut (‘sportonderzoek voor beleid en samenleving’) – behoeven geen aandacht meer.
Wel interessant is een bericht over verdeling van een kassaldo van Zaanse jeugd(school)schaaktoernooien. Dit leverde ons een bedrag van € 466 op, te gebruiken voor jeugdactiviteiten.
Op de tekst van het verslag valt, (niet) gehoord de reacties uit de vergadering, niets aan te merken.
Secretaris stipt nog even de afwikkeling van het gereserveerde bedrag voor het jubileumevenement (eindelijk een nota van Evean ontvangen) en het niet doorgaan van een voorstel ‘regeling opstelling teams’ (die bestaat al) aan.
De helft hiervan staat, zo licht secretaris toe, helaas in mineur. Problemen met ledental, opkomst en financiën zijn daarvan de oorzaak. Tegenover opzeggingen van Daan Westendorp, Alexander Kretzschmar, Tim Gras, Piet van Tellingen, Hajo Bons, Rob van Praag en Erik de Kruif staat slechts één aanmelding, van Niels v.d. Berg. Positief (financieel) puntje is dat Erik zijn lidmaatschap inwisselde voor een donateurschap. Bij de agendapunten 6, 11 en 12 komen de problemen nog aan de orde.
Albert en Jaap hebben de boekhouding van penningmeester keurig in orde bevonden. Decharge voor het financieel beleid in het logisch resultaat.
Het financieel resultaat van het afgelopen seizoen (nadelig € 45) stemt penningmeester tot tevredenheid. Een nogal negatieve afwijking van de begroting bij de post contributie (-€ 310 wegens minder leden) werd grotendeels gecompenseerd door een lager bedrag aan zaalhuur (-€ 150 wegens vervallen van clubavonden).
Voor komend seizoen ziet het er zorgelijk uit. De begroting toont een tekort van € 375. “We zullen daaraan iets moeten doen”, zegt penningmeester in zijn toelichting. Anders zijn we in nog geen drie jaar door onze reserves heen. Een enkele pessimist lijkt dat geen bezwaar te vinden. “En dan de club maar opheffen”. Robin oppert een meer constructieve mogelijkheid: beperk het aantal clubavonden. Dat is een van de ideeën die penningmeester ook in zijn toelichting aangaf. Chris vertelt dat De Pion zijn hele interne competitie heeft afgeschaft, ook geen aanlokkelijk idee. Piet vraagt welke avonden het slechtst werden bezocht. Dat zijn vooral die aan het eind van het seizoen, met uitzondering van het snelschaakkampioenschap. Er zou dus aan gedacht kunnen worden om eerder te stoppen. Ook de twee avonden waarop het NHSB-team op vrijdag uit speelt komen in aanmerking. Het spaart aan zaalhuur € 35 per avond uit. Een lichte contributieverhoging zou dan een resterend gat kunnen dichten. Er wordt niets definitiefs besloten. Om alle leden over een en ander mee te laten beslissen zal secretaris/penningmeester op korte termijn een e-mail sturen.
Deze verslagen bevatten weer de gebruikelijke overzichten. Bij die van de interne wedstrijden is het commentaar van Jan Rot omdat André daar niet aan toekwam. De teamleiders belichtten op hun manier uitgebreid de resultaten van de teams in de externe competitie en de jeugdleider kon door de geringe omvang van de jeugdafdeling met één pagina volstaan. Hij had geen of weinig assistentie nodig gehad. Voor komend seizoen zou dat anders kunnen zijn, het ziet er naar uit dat er wat jeugd bij gaat komen. Misschien kan er dan in twee groepjes worden gespeeld.
Over de verslagen kwamen vanuit de vergadering geen op- of aanmerkingen. Ze werden, evenals trouwens de verslagen bij de agendapunten 3, 4 en 6, ongewijzigd vastgesteld.
Dit is altijd een klusje voor Joop, maar die is er niet. Jan reikt aan Jan Brink (clubkampioen en ratingprijs) en Chris (winnaar Variaschaak) fraaie (?) trofeeën uit. De exemplaren voor Bryan (snelschaakkampioen) en Teun (beste jeugdspeler in de interne competities) gaan zolang in de kast.
Verder mogen Chris (beste opkomst intern) Jaap en Jan Rot (70% of meer gescoord in het 2e) een boek uitzoeken. Paul en André, die hoog scoorden in 1een 2e, krijgen hun boek later.
We krijgen in het nieuwe seizoen te maken met de nieuwe opzet van de KNSB- en NHSB-competitie. Het geslonken ledental maakt het nog wel mogelijk om in elke competitie met een team uit te komen, maar gevreesd moet worden dat er regelmatig invallers moeten worden opgesteld.
Het KNSB-achttal, dat gaat uitkomen in de 4eklasse D, heeft als basisopstelling Chris, Christiaan, Bryan, Paul, Jan Brink, Jaap, Robin en Roland. Eerste reserves zijn Kees Dekker en Jan Rot. Verder mogen ook spelers van het NHSB-team invallen.
Het NHSB-team, dat toch nog in de 2eklasse is ingedeeld, en dus ook een achttal wordt, bestaat in principe uit André, Jan Rot, Roland, Robin, Piet, Leendert, Hans en Bob. Invallers zouden kunnen zijn Emil, Jelle, Joop en Albert. In de nieuwe situatie zouden ook spelers van het KNSB-team mogen invallen, tenzij een te groot ratingverschil dat reglementair verhindert. Opgemerkt wordt dat het aanbeveling verdient om te inventariseren wie wanneer kan spelen en dan de opstelling daaraan aan te passen.
Het 1ekan voor zijn thuiswedstrijden niet meer in Boko terecht, nu ZSC-Saende met 3 teams op zaterdag gaat spelen. Er zal dus al voor de 2eronde, op 6 oktober, een speellokaal moeten worden gezocht. Jan Rot zal eerst informeren of we in de kleine zaal in Guisveld terecht kunnen, zo ja dan moeten we poolshoogte nemen omtrent mogelijke overlast van bezoekers in de grote zaal. Chris gaat dat dan op een zaterdagmiddag doen.
Andere locaties die geopperd worden zijn Topsportcentrum De Koog, Parklaankerk Zaandijk en Odd Fellows in Krommenie.
De afgelopen Keizer competitie telde slechts 13 ronden, waarvan een aantal met een bijzonder lage opkomst. Een probleem. Het bestuur had geen voorstel gedaan voor komend seizoen. Hopen maar op verbetering. Om daarvan een indruk te krijgen zal secretaris ook dit in zijn e-mail (zie boven, laatste zin bij punt 6) voorleggen aan de leden.
Intussen wordt wel op vrijdag 21 september de 1eronde Keizer gespeeld.
Er zal wat dit betreft weinig nieuws onder de zon zijn. Overige activiteiten zullen weer het snelschaakkampioenschap en schaken om eieren op Goede Vrijdag zijn. Als bijzondere datum kan genoemd worden vrijdag 28 december, dan houden we kerstvakantie.
Bij het begin van de vergadering hebben zich geen kandidaten gemeld. Jan Rot is herkiesbaar als secretaris en wedstrijdleider extern. Niemand maakt tegen zijn voortzetting van deze functies bezwaar.
Het bestuur bestaat al jaren uit slechts vier personen, wat zijn de gevolgen als iemand uitvalt? Albert wil wel iets doen, Jan Rot zal hem proberen de fijne kneepjes van het penningmeesterschap bij te brengen. Wie weet kan Albert die taak te zijner tijd op zich nemen?
Jelle Groot zal hiervoor worden gevraagd.
Secretaris heeft in verband met de verplichting om hieraan te voldoen, wat overigens geacht wordt niet zo’n hoge prioriteit te hebben, op grond van enkele modellen (onder anderen van de KNSB) concepten gemaakt. Deze zullen eerst door het bestuur worden bekeken en na vaststelling aan de leden worden voorgelegd.
Dit niet echt bijzondere lustrum mag met het oog op de financiële situatie geen geld kosten. Iets speciaals zit er – als het al gewenst zou worden – dus op of omstreeks 15 oktober 2019 niet in. Misschien proberen een Zaans kampioenschap (al jaren niet meer gehouden, Chris zou graag zijn titel verdedigen) te organiseren?
Nadat niemand anders aangaf een vraag te hebben uitte secretaris zijn onvrede over het feit dat kennelijk een aantal leden niet al te regelmatig hun e-mail checken, want hij krijgt naar zijn zin te vaak geen of late reacties.
Gelegenheidsvoorzitter sluit om 21.58 uur de vergadering, met dank voor hun inbreng aan de aanwezige leden en aan zijn medebestuursleden voor hun inzet.
Wat overigens (opm. secretaris) ook op Chris zelf van toepassing is.
Wormer, 17 september 2018
Jan Rot, secretaris