Verslag ALV 8 september 2017 29-11-2019

De presentielijst is getekend door drie bestuursleden en vijf leden: André Meester (voorzitter, wedstrijdleider intern), Jan Rot (secretaris, penningmeester a.i., wedstrijdleider extern), Piet van Tellingen, Piet Zegers, Robin Mandersloot, Chris de Saegher (jeugdleider), Jan Brink, Leendert Saarloos.

Om 20.20 uur opent voorzitter André de vergadering met het uitspreken van de hoop op vruchtbare discussies. De agenda – niemand wil nog punten toevoegen – bevat geen verrassingen, maar wie weet?

Zoals gewoonlijk hebben lang niet alle afwezige leden laten weten niet aanwezig te (kunnen) zijn. Die moeite is wel genomen door Hans van Heems (vakantie), Jaap de Berg (familieweekend), Albert de Wit (werk) en bestuurslid Joop Dragstra (fysieke problemen).

Naast de lijst met de in de loop van het seizoen ingekomen stukken (die ter inzage wordt gelegd) meldt secretaris Jan nog het verslag van de kascommissie (agendapunt 5) en het promotiepakket van de KNSB (flyers, posters en kwartetspellen).

André vraagt of er iets is binnengekomen over de veranderingen in de opzet van de KNSB/NHSB-competitie. Het plan is aangenomen door de Bondsraad maar gaat pas in 2017-2018 in.

André komt nog even terug op enkele passages. Er zou bekeken worden of voor Jan Brink alternatieven voor het spelen buitenshuis gevonden konden worden. Dit bleek niet nodig. Albert de Wit was bereid gevonden om als waarnemer van de intern wedstrijdleider op te treden. Door de wisselende diensten van Albert werd dat geen succes, Jan Rot moest ook regelmatig bijspringen.

Het verslag wordt goedgekeurd.

Het grote aantal opzeggingen bij de jeugd is een flinke aderlating, zo constateert André. Hij hoopt niet dat Het Witte Paard het lot wacht dat de andere vereniging waarvan hij voorzitter was trof. Boven IJ (fusie van Nieuwendam en TOZ) besloot onlangs wegens afname van het ledental de interne competitie te vervangen door incidentele rapid- en snelschaakavonden. Ook Piet van Tellingen spreekt van een zorgelijke situatie. Maar wat eraan te doen?

Albert de Wit en Robin Mandersloot hebben de boekhouding in orde bevonden en verzoeken de vergadering om het bestuur décharge te verlenen voor het gevoerde financiële beleid. Hetgeen geschiedt.

De stukken geven geen aanleiding tot vragen. Penningmeester merkt nog op dat het hoge schuldenbedrag op de balans (€ 1690), wordt veroorzaakt door nog steeds niet ontvangen nota’s van Evean voor o.a. de jubileumavond in oktober 2014. Op een onlangs nog gedaan schriftelijk verzoek om duidelijkheid kwam als reactie dat het wordt uitgezocht. Afwachten dus, maar hoe lang nog?

De intern wedstrijdleider heeft weer een uitgebreid, maar naar eigen zeggen nogal saai overzicht samengesteld. Positief is dat het experiment met twee partijen op een avond een aantal jeugdspelers heeft getrokken. Om eens te zien hoe de strijd achter de onaantastbare koppositie van Chris verliep heeft André het verslag opgefleurd met overzichten van de top 10 in de achterliggende 11 jaren.

Op hun gebruikelijke eigen wijze hebben de teamleiders de verrichtingen van de teams toegelicht. Chris geeft daarbij een levendig inkijkje in de individuele prestaties in het 1eachttal. Jan verwerkt van elke wedstrijd van het 2ezestal en 3eviertal de individuele uitslagen vanaf de NHSB-website. André memoreert nog even hoe het 2ein de laatste wedstrijd net naast promotie greep, ondanks de grotendeels mislukte poging van de Alkmaarse jeugd “om Het Witte Paard 2 te verpletteren”, zoals een verslaggever op de website van De Waagtoren aankondigde.

De activiteiten van de jeugd speelden zich voornamelijk af op de clubavond. Voor het eerst in jaren geen deelname aan een teamtoernooi, moest jeugdleider Chris constateren. Het gaat met de jeugdafdeling helaas minder florissant. Na eerdere opzeggingen hebben nu ook Youri v.d. Meer en Jim Eijman bedankt. Reden om eens te bekijken wat een gedeeltelijke verplaatsing naar basisschool De Werf op woensdagavond oplevert. Reclame op scholen kan mogelijk daarvoor wat belangstelling opwekken. Op vrijdag blijft dan alleen de oudere jeugd actief, hopelijk ook in de seniorencompetitie. Op de vraag aan Chris of hij het redt zonder hulp is het antwoord: geen probleem.

Bij afwezigheid van Joop neemt André dit voor zijn rekening. Het leeuwendeel van de bekers gaat naar Chris, die zowel het clubkampioenschap als het snelschaakkampioenschap won en ook beslag legde op de eerste plaats in de Variacompetitie. De andere twee bekers, voor de beste jeugdspeler in de Keizercompetitie en de grootste ratingwinst, gaan naar Emil, die niet aanwezig is. Piet Zegers mag voor de beste opkomst een boek in ontvangst nemen, evenals André Meester en Jan Rot voor hun prestatie in de externe competitie. Ook topscorer Jaap de Berg (6 uit 6), Alexander Kretzschmar, Paul en Jelle Groot hebben daar nog recht op.

Gezien de vlotte afwerking van de agendapunten tot hiertoe wordt de eventuele pauze geschrapt.

a. Voorstel opstelling teams bondscompetitie

Chris gaf in de toelichting in Haver aan dat in alle teams een extra speler achter de hand is. Piet Zegers vraagt zich af of we wel voldoende reserves hebben. Dat moet geen probleem zijn. In het 1emogen alle niet opgegeven spelers invallen, in het 2ede vijf spelers van het 3een in het 3emogen zelfs ook spelers van hogere teams invallen. Dan komt Chris met de mededeling dat hij een e-mail van Jaap de Berg heeft ontvangen, waarin deze een voorstel doet om aan het recht van opstelling in het 1e(en lagere teams?) de voorwaarde te verbinden dat men minstens de helft van het aantal ronden in de interne competitie moet meespelen. Kunnen we dit voorstel nu wel behandelen? Mag deze vergadering beslissen? Wanneer moet het ingaan? Wat zouden de uitzonderingen kunnen zijn? Over dit alles ontstaat een levendige discussie, soms wat chaotisch, wat het André niet makkelijk maakt om een goede procedure af te spreken. Chris wijst erop dat in de huidige regeling (wanneer is die vastgesteld?) de nummers 1 t/m 3 van de interne recht hebben op een plaats in het 1e. Of zij daarvan gebruik maken is iets anders. Piet van Tellingen vindt dat de opstelling van een team geen zaak van de ledenvergadering is. Leendert zegt dat het voorstel niet behandeld kan worden omdat het niet is geagendeerd. Volgens Jan Brink gaat het op de huidige manier al jaren goed. Jan Rot is van mening dat we hoe dan ook moeten streven naar een zo sterk mogelijk 1e. De regeling zou op z’n vroegst in 2018-2019 van kracht kunnen worden. Dan dient wel voor 1 oktober a.s. een extra vergadering daaraan zijn goedkeuring te geven, op grond van een bestuursvoorstel ‘op papier’ over de te volgen procedure. De leden zullen hiervoor een uitnodiging ontvangen.

b. Interne competitie

Het voorstel om het in het afgelopen seizoen gevolgde systeem voort te zetten wordt ook niet voetstoots aangenomen. Twee partijen op één avond, om de jeugd ‘tegemoet te komen’ moet wat Leendert betreft ook nu weer met een proefperiode starten. Robin vraagt zich af of het beoogde doel wel bereikt wordt en is het voor de (oudere) jeugd wel een voorwaarde voor deelname? Kunnen/willen zij ook niet één lange partij spelen? Ook wordt de mogelijkheid geopperd om afwisselend een lange partij en twee kortere partijen per avond te spelen. Dat stuit op praktische bezwaren. Er zijn dit seizoen ook al een aantal avonden met maar één partij geweest. Dat beviel prima. Uiteindelijk komt uit de bus: 20 ronden met één partij, waarbij de jeugd het recht krijgt om een kortere tijd af te spreken. Daarnaast zal er weer op de 9 avonden voor een wedstrijd van het 1eteam Variatieschaak worden gespeeld. De rest van de ongeveer 34 clubavonden wordt benut voor het snelschaakkampioenschap, duoschaak, paasschaak en inhaalpartijen.

c. Overige activiteiten

Zie laatste zin op vorige pagina.

Volgens rooster zijn aftredend: voorzitter/intern wedstrijdleider André Meester en algemeen bestuurslid Joop Dragstra. Beiden zijn herkiesbaar en de vergadering vindt dat uitstekend.

Robin treedt af, Albert blijft nog een jaar en reserve Jaap treedt toe. Op grond van het vorig jaar genomen besluit om de leden van de kascommissie in alfabetische volgorde vanuit de ledenlijst te benoemen is Hajo de nieuwe reserve. Als hij voor de eer bedankt komt Jan Brink in aanmerking.

Jan Brink spreekt, naar hij aanneemt ook namens de anderen, zijn waardering uit voor het werk van het bestuur in het belang van de club. Chris deelt mee dat er op 22 september niet geschaakt kan worden wegens andere activiteiten in Guisveld. Zoeken naar/vragen om alternatieven op die avond (extra vergadering over opstelling?) wordt verworpen. Guisveld heeft toegezegd dat tot het kerstdiner er geen problemen meer zijn. André(?)doet de suggestie om Chris les aan onze senioren te laten geven maar deze is daar niet enthousiast over. Het zou weer de nodige voorbereiding vergen. Op het idee om voortaan, nu de jongere jeugd niet meer op vrijdagavond komt, met de senioren om halfacht te beginnen wordt voorzichtig positief gereageerd. Maar dat moet wel voor iedereen mogelijk zijn. Het zal per e-mail worden gevraagd.

 

Om 22.05 uur sluit André de vergadering, waarna nog even wordt gevluggerd.

Wormer, 11 september 2017

Jan Rot, secretaris

Ter informatie bij punt 11a.

 

Tijdens de jaarvergadering van 2002 vond de behandeling plaats van het voorstel “Uitgangspunten voor de opstelling van teams in de bondscompetitie”. Dat werd toen met 6 stemmen voor, 2 tegen en 5 onthoudingen (waaronder 3 van het bestuur!) aangenomen.

Daarin o.a. de volgende passages:

“Deelname aan de interne competitie is - behoudens uitzonderingen om "zwaarwegende redenen" - een voorwaarde om voor opstelling in een team in aanmerking te komen”

“De clubkampioen speelt, tenzij hij daarvan afzïet, aan bord 1 van team 1.

De nrs. 2,3 en4 van de interne competitie plaatsen zich voor team 1”

Zie verder de bijlage.

In latere jaren is alleen nog door de jaarvergadering in 2006 besloten het aantal rechtgevende plaatsen tot 3 terug te brengen. Verder zijn deze “uitgangspunten” nooit meer ter sprake gekomen, dus zijn ze nog steeds geldig.


Jan Rot